De discriminacions musicals, cànons i escenes



Després del retorçat episodi al Twitter en què Gabi Ruiz va insultar a Jordi Bianciotto (resum per despistats aquí) han sorgit, del clam popular, tota una sèrie d'atacs al Primavera Sound, en la direcció de sempre: margina el català i la feina feta aquí, el seu criteri de programació és elitista, viu en un fals cosmopolitisme, rep subvencions, és un festival per moderns enriquits... Tinc la sensació que darrere d'aquestes crítiques hi ha una percepció una mica esbiaixada de la funció dels festivals, dels mitjans, de l'èxit i de les estratègies culturals al nostre país. Intentaré explicar-me una mica.

Moltes veus han criticat, des de fa molts anys, que el Primavera Sound no exerceixi d'aparador de les bandes d'aquí. Quan parlen de les bandes d'aquí, al que molts periodistes i opinadors es refereixen és les bandes d'aquí que escolto jo; és a dir, les bandes del cànon. Quan, ja farà uns anyets, moltes bandes catalanes de pop-rock van començar a sortir als mitjans i a sonar per la ràdio es va parlar de la nova escena pop. Aquesta etiqueta generalitzadora (sembla que, tot i renegar-ne, no podem evitar fer còpies modernitzades del calaix de sastre del rock català) compta amb les seves pròpies llegendes (Antònia Font i Adrià Puntí com a referents, Manel com a obridor de la llauna, Els Amics de Les Arts com a consagració i Els Catarres com a eterna promesa), exageracions (la sobreexposició mediàtica de certs grups no sempre ha anat lligada a una qualitat superior) i les seves pròpies discriminacions (hi ha grups i discogràfiques independents senceres que amb prou feines surten als mitjans i que mai han tocat a festivals tant d'aquí com el PopArb). El curiós és que molts d'aquests grups han negat tal relació generacional i han intentat, entrevista rere entrevista, explicar, davant la ceguesa dels mitjans, que els seus referents són plurals i diversos i que, per tant, tot plegat és més difícil d'explicar.



Za! és una banda catalana d'èxit internacional que queda fora del cànon

A Catalunya tenim un sisè sentit molt desenvolupat que ens permet detectar a gran velocitat aquells que no posen la catalanitat i el català per sobre d'altres criteris. Ens indignem amb facilitat, quan això passa.   A nivell polític, molts han oblidat l'eix esquerra - dreta per dedicar-se en cos i ànima a l'eix català - no català. En el cas de la música, l'eix marginat és el de qualitat - no qualitat. Dit amb altres paraules: ens empassem molta merda perquè és merda d'aquí:

Això és un exemple de merda que ha sortit per la nostra tele pública

És un instinct proteccionista molt pujolista, una herència cultural que ens fa treure pit i idealitzar la nostra pròpia producció cultural per comptes de jutjar-la amb els mateixos ulls que jutgem allò que es fa a fora. Allò que entra dins del cànon ho beatifiquem als mitjans. Allò que no, simplement no surt enlloc. 

No m'explico, si no és per aquesta simplificació idealitzada del nostre pop, perquè no s'ha fet més èmfasi en l'èxit internacional absolut de bandes com Za!. O per què no hi ha cap titular d'aquest cap de setmana destacant l'actuació en prime-time del productor barceloní d'electrònica John Talabot al Primavera Sound. O, per exemple, què passa amb totes les bandes de metal, clàssica, jazz o experimental que surten dels locals d'assaig de tot el país i que, tot i fer coses interessants, passen desaparcebudes? Són els hàndbol, els bàdminton i els escacs de l'escena del país. No entren en el nostre cànon del que cal protegir. En canvi, no veig massa indignació al respecte per part dels mateixos periodistes i opinadors.






Quan critiquem el Primavera Sound, en realitat, el critiquem per no seguir el nostre cànon mediàtic. No ens queixem que no es visibilitzi la música d'aquí. Ens queixem que no es visibilitza la música d'aquí que nosaltres volem. La meva opinió és que ni el Primavera Sound ni ningú hauria de programar per protegir res. Tots els països del món fan música. Alguns de petits com el nostre en fan molta. I de tota aquesta música, molt de tant en tant, en sorgeixen èxits que travessen fronteres. A casa nostra n'hi ha un futimer. Citar-ne tres de ben diferents no és difícil: Estopa, Pascal Comelade, La Pegatina. Els ha calgut gaires aparadors com els que Bianciotto reclama al Primavera Sound, per triomfar? Potser hem de preguntar-nos quines són les claus de l'èxit. És controlable i dirigible? Potser la millor manera de cuidar de la nostra cultura és valorar-la com adults. Siguem crítics i, a la vegada, obrim-nos a gèneres i referents diversos. Quan hi hagi casos d'èxit, celebrem-los i intentem explicar-los. Però, si pot ser, sense grans masturbacions nacionals infantil·loides: amb dignitat, criteri i orgull.

Sembla que no en tenim prou amb gaudir d'una rica oferta musical. Sembla que a vegades ens ho haguem de repetir a nosaltres mateixos, en un mantra d'autoconfiança. Escoltem-nos sense discriminacions (ni positives ni negatives) i estudiem-nos amb perspectiva. Ens n'adonarem que tenim moltes propostes fetes a casa que tenen un valor implacable a escala internacional. També ens n'adonarem que se'ns n'ha anat la mà a l'hora de beatificar a certs nodes concrets, que potser no són tan originals ni interessants. Com pot ser que una cançó d'un sol grup hagi ocupat més portades generalistes que discogràfiques senceres?





Això és un exemple molt random #NO

Proposo que superem això de l'escena i oblidem els nostres petits criteris discriminatoris: "pop", "en català", "per tots els públics", "escoltable a iCat FM" "que m'agradi a mi". Les bandes d'aquí que ho aconsegueixen per propi peu ja toquen fora. Les bandes d'aquí que interessen fora ja aconseguiran, tard o d'hora, un èxit internacional. Deixem fer i tot serà més natural. Potser no serà qui nosaltres esperàvem però potser el futur ens depararà algun català entre els caps de cartell del Primavera (i Glastonbury, i Coachella, i etcètera). Si ha de ser així, ho celebrarem. El més probable, però, és que quan passi, passi desaparcebut, perquè resultarà, com tantes vegades entre catalans, que aquell que ha triomfat, en realitat, no era dels nostres.





6 comentaris:

gripaublau ha dit...

Em sembla molt cert el que dius, i em sap bastant greu veure com es desperdicien els recursos públics que haurien d'anar a educar la gent a ser més oberta musicalment a simplement fer més gran la bola d'algunes tendències

Kocroach ha dit...

Hola. Estic d'acord amb tot el que dius però penso que la discussió real no és més o menys català al PrimaveraSound. El debat, com sempre que es fica el català pel mig, ha quedat distorsionat.
El periodista aquest el que va fer va ser exposar el seu punt de vista respecte al festival, el qual, segons ell, passaria d'un excelent a matrícula d'honor si programés aquests grups que tu anomenes "del canon". Jo no estic d'acord amb ell, penso que el festival és lliure de programar el que vulgui, però és una opinió i com a tal s'ha de respectar. El que no es pot fer es retirar-li l'acreditació insultant-lo amb una reacció de nen petit.
I això, a Catalunya i fora de Catalunya, és una censura impròpia de qui promou la cultura i, suposadament, la diversitat d'opinions.

Aleida ha dit...

Trobo que tens raó en moltes coses de les que dius, però igualment el teu discurs em recorda a "el govern dels millors". A mi em sembla que tenint un festival amb la projecció del Primavera Sound és important que el fem servir com a trampolí per als grups de l'escena (o no escena) local, perquè no sóc tan optimista com tu a l'hora de comptar amb les possibilitats que té un artista català de fer-se conegut internacionalment. La música és música i la llengua no ha de ser un determinant a l'hora de qualificar-la, sí, però tenir representació local no et fa menys cosmopolita ni fa baixar la qualitat del festival (si tries bé).

Albert Lloreta ha dit...

Jo ja entenc això de fer servir els elements forts del panorama cultural de trampolí... però no crec que depengui dels "trampolins" que aquí a casa sí que funcionen, que un grup funcioni a fora. Tenir representació local no ha de ser, crec, tampoc, una urgència nacional. La representació arriba per si sola, quan es fan les coses bé, està demostrat. Bé, no sé, és una perspectiva molt personal i en tot cas agraeixo la teva reflexió! :)

Ah, Kocroach, jo estic al costat de Bianciotto i de tots aquells periodistes (i no periodistes) que pel fet de dir el que pensen són atacats. Em va semblar molt ridícul i crec que Gabi Ruiz hauria de demanar perdó i alguna cosa més. Ara aquí només parlava del debat que es crea cada any entorn el Primavera.

Joanb_Palahí ha dit...

Més o menys és el que penso jo, tot i que jo matitzaria una mica més, per tenir un context més general. En primer lloc, Gabi Ruiz té antecedents per comportaments poc diplomàtics de molt abans d'aquest xoc. LA retirada de l'acreditació és lamentable, però una persona més raonable com en Guijarro va saber reaccionar. Això ha donat peu a que els opinadors de torn, sense tenir massa idea de l'amplitud del panorama musical del país opinessin, llegeixis Francesc Canosa, afegint-hi elements que no venien a coalició, com per exemple les subvencions, que hi són presents, però que majoritàriament no venen de cultura sinó de promoció econòmica i turisme. Tot és bastant més complicat, tan com per exemple, que la consigna "Ciudadanos de un lugar llamado mundo" que s'ha utilitzat per blasfemar del festival ha estat composada per un grup català. És molt irònic tot plegat, per no dir sarcàstic. A mode de conclusió, una cosa que fa temps que defenso, si a la cultura del país dóna privilegis a laque es vehiculada amb l'idioma "propi" a la que ho fa en qualsevol altra no s'està fent res més que fomentar la mediocritat en detriment del talent

acústic ha dit...

Hola Albert!

En primer lloc el teu text em sembla, en general, impecable, l'he gaudit molt! Però m'agradaria fer un apunt. El PS no ha de servir com una eina política més (tot i que la política el subvenciona i ja l'ha acollit com a "eina de país"), no, simplement s'ha de centrar, com bé deies, en rescatar segons les seves possibilitats l’excel•lència, la qualitat, la innovació: ni incloure amb penúria a Senior i el cor brutal a les 17 hores, ni tampoc pagar una morterada perquè Grimes vinguin de l'altra punta del planeta, i com era d'esperar, fotin pena. Aquest any s'han posat forts amb el Metal però no oblidem que el 'cànon' del PS és de mires estretes, i en general, si fa dos dies que toques la guitarra i tens un sintetitzador, mereixes mínim un Vice 20 hores, conclusió: acostuma a haver-hi púrria 'electro-soft-post-new-lo-fi' al festival. Tant molaven les Aies o Beach Beach? No.

Tenim a casa nostra músiques molt reivindicables que si no es programen (o no es programen a hores més competents) és, potser, perquè el senyor Gabi Ruiz (i nomes cal seguir-lo a twitter) no sovinteja les nostres sales, no escolta res més que el que posa IcatFM (i a sobre quan l'escolta sona Fred i Son) i, el que és (molt) probable, ni tan sols parla el català. Se la de jutjar per això? Gabi Ruiz fa temps que dona mostres de la seva educació i del seu gust "per la gent llegida" i "neta": si ell és un impresentable i un postmodern elitista ja tenim una primera pista: una pota de la cadira ja fa figa.

El Primavera Sound no ha de ser una eina per enfortir l'eix nacional, però, i per molt que ho diguin el Sr. Guijarro i Trias tampoc és una "plataforma per mostrar la música catalana al món". Mereixen un subvenció? Per impulsar la cultura catalana NO, com a motor econòmic per a la ciutat, segons els convergents, sí (en la línia del que apunta en Joan Palahí). Que siguin coherents i diguin obertament que els importa una merda la nostra cultura, la nostra ciutat i la 'nostra' música i qui està d’acord amb que maltracten el producte patri (producte patri? Uh! Segons què? Llengua, origen, horitzó d’expectatives? No sé) estarà content i qui no ho pensi, també.

Ah, i que rebin un bon clatellot per la pataleta neo-dictatorial del bo d’en Gabi.

Una abraçada!

Publica un comentari a l'entrada

top